Om oss och våra cyklar


Klubben

Det hela började med att Bo-Göran (Boggie) i slutet av 1980-talet var skandinaviskt ombud för International CBX Owner's Association (ICOA). Som ombud började Boggie annonsera i svensk MC-press, för att informera andra svenska CBX-ägare om den amerikanska sammanslutningen av åkare och hösten 1991 började annonserna ge lite resultat, eftersom det började komma till allt fler svenska medlemmar.

Det var i den vevan som riktlinjer och stadgar formulerades för den svenska avknoppningen. Då var det 15 svenska medlemmar, boende mellan Jokkmokk i norr och Skövde i söder.

När det blev dags att kalla dessa till ett första möte togs kartan fram och Stenö Havsbad strax söder om Söderhamn låg ganska precis mitt mellan Jokkmokk och Skövde och eftersom tidigare hade campat på Sandarne Camping i Stenö, så visste han att det var ett fint ställe, värdigt CBX:er.

Klubben bildades den 11 juli 1992 på Stenö Havsbad strax söder om Söderhamn av svenska medlemmar i International CBX-Owners Association (ICOA).

Svenska CBX-klubben var en ideell märkesförening med syfte att försöka samla alla i Sverige registrerade ägare av HONDA CBX-1000, MARTIN CBX, ISR CBX samt andra specialbyggda CBXer och tillvarata dessa entusiasters arbete att försöka bevara den unika "supersexan" och intresset kring den.

Som mest bestod klubben av runt 500 medlemmar.

2017 upplöstes klubben och medlemmarna ingår numera i Classic Honda Club Sweden

Fakta om Honda CBX-1000 1978/79

1978 presenterade Honda den första CBX:en. En sexcylindrig 1000-kubikare som utvecklade hela 105 hästkrafter. En motor som inte vaknar förän vid 7000 rpm. Men då bär det istället iväg så det heter duga. Vilket uppskattades av de som var lite mer gasglada.
Att den drog en liter per mil gjorde inte så mycket. Bensinen var ju inte så hiskeligt dyr 1978. De som idag är innehavare av dessa underbara maskiner tycker fortfarande att det inte gör något att den är törstig. Känslan att få äga och köra en CBX-1000 är värd varenda centiliter.

Fakta om Honda CBX-1000 1980

1980 hade tillverkare och myndigheter av någon outgrundlig anledning gjort en överenskommelse om att motorcyklar inte skulle ha en effekt överstigande 100 hk. Så på denna årsmodell hade man monterat något snällare kammar som påstods ge ett jämnare vrid, samt att man hade modifierat förgasarna och tändförställningen så att bränsleförbrukningen sjönk något. Framgaffeln (35mm) blev på denna årsmodell luftassisterad och i ankstjärten finns ett förvaringsutrymme för en lufttrycksmätare. Lagringen i svingen ändrades från plastbussningar till nållager. En annan förändring var att man vände ekrarna och lackade fälgarna svarta.

Fakta om Honda CBX-1000 1981/82

1981 Kom en helt ny cykel. Då Honda fått en hel del kritik får den något underdimensionerade framgaffeln (35mm) fick denna årsmodell en 39mm luftassisterad framgaffel. Även bromsarna förbättrades, de gamla enkolvsoken ersattes av nya dubbelkolvsok, skivorna byttes mot ventilerade dito. De gamla stötdämparna ersattes av ett pro link system (justerbar singelstötdämpare). Avgassystemet försågs med ett utjämningsrör. Kopplingen förbättrades bland annat genom snävare toleranser, vilket gjorde att "skramlet" i kopplingskorgen försvann. 81:Ans motor är svartlackerad mot tidigare årsmodellers silverkulört. Vidare ändrades designen på tank, dyna, sidokåpor. Plus att den försågs med en av Honda designad kåpa. Som tillval kunde man även köpa packväskor, speciellt designade för CBX:en. 1982-års modell, den sista CBX:en, är identisk med 81:an sånär som på ett handtag bakom sadeln.